KRYTERIA WYMOGÓW DLA KLASY I

            W SYSTEMIE PUNKTOWYM

 

UMIEJĘTNOŚCI

PKT.

POZIOMY WYMAGAŃ

 

SŁUCHANIE

1

Nie słucha, nie potrafi powtórzyć za nauczycielem.

 

2

Potrafi powtórzyć za nauczycielem.

 

3

Rozumie ogólny sens wypowiedzi. Potrafi wyróżnić proste informacje z tekstu słuchanego.

     

4

Słuchając potrafi wydobyć i zrozumieć kluczowe informacje w słuchanym tekście.

 

5

Uważnie słucha, rozumie pełny sens tekstu i wypełnia prawidłowo polecenia.

 

6

Potrafi wyciągać wnioski po wysłuchaniu wypowiedzi ustnej.

 

 

TECHNIKA PISANIA

 

UWAGA:

Pismo dziecka można ocenić wg następujących podstawowych kryteriów: czytelność (umożliwia poprawne rozpoznanie danej litery),

pisemność (właściwe łączenie danej litery z innymi literami czy zespołami liter), estetykę.

1

Nie pamięta kształtu liter, myli je. Nie umie pisać w liniaturze.  Ma problemy z prawidłowym odwzorowaniem.

     

2

Ma problem z zapamiętaniem kształtu liter oraz przepisywaniem. Myli litery i nieprawidłowo je łączy. Przepisuje po literze, odwzorowuje. Mała precyzja ruchów. Pismo drżące i rozchwiane

  

3

Odwzorowuje poprawnie. Utrzymuje się w liniaturze, zapamiętuje i poprawnie zapisuje pojedyncze wyrazy. Popełnia  liczne błędy.  Pismo nie zawsze jest proporcjonalne. Ma kłopoty z łączeniem liter oraz z rozplanowaniem tekstu na stronicy.

     

4

Poprawnie odtwarza kształt liter. Pisze kształtnie, utrzymuje się w liniaturze. Prawidłowo łączy litery. Pismo jest proporcjonalne. Litery choć są połączone, pisane są impulsami. Zapamiętuje i zapisuje krótkie zdania. Popełnia błędy. Prawidłowo rozmieszcza tekst na stronicy.

 

5

Pisze płynnie krótkie wyrazy zgodnie z kryteriami poprawności pisma.

 

6

 Zachowuje właściwy kształt, proporcję, łączenia i pochyłości liter. Pisze płynnie. Graficzna strona pisma nie budzi zastrzeżeń.

     

 

WYPOWIEDZI  PISEMNE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

Podejmuje wyzwanie, nie wykonuje zadania. Nie potrafi zredagować krótkiego logicznego zdania.

 

2

Redaguje krótkie chaotyczne zdania. Popełnia błędy gramatyczne, logiczne. i stylistyczne. Wymaga dużej pomocy nauczyciela.

 

3

Samodzielnie układa tylko bardzo krótkie zdania (zbudowane z 2 wyrazów). Krótkie wypowiedzi pisemne na podstawie tekstu, ilustracji, przeżyć, historyjek obrazkowych redaguje i zapisuje z pomocą nauczyciela.

 

4

Samodzielnie ułoży poprawną odpowiedź na pytanie oraz kilka  zdań na określony temat. Popełnia drobne błędy stylistyczne i gramatyczne.

 

5

Po uprzednim przygotowaniu zredaguje i zapisze samodzielnie kilkuzdaniową wypowiedź (3-5 zdań).

 

6

Indywidualnie układa i pisze kilkuzdaniową wypowiedź (3-5 zdań) logicznie powiązaną w całość. Podejmuje udane próby układania i zapisywania twórczych wypowiedzi z zastosowaniem literackich środków wyrazu.

     

 

WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI ORTOGRAFICZNO- GRAMATYCZNE

1

Ort.

Poprawność ortograficzna pisanego tekstu jest poniżej 30% Poprawność ortograficzna budzi poważne zastrzeżenia.

gram

Wymaga stałej pomocy nauczyciela, samodzielnie nie podejmuje próby wykonania zadania.

     

2

Ort.

Poprawność ortograficzna pisanego tekstu wynosi 31% do 50% Popełnia przy pisaniu znaczną ilość błędów. Ma problemy z ich korygowaniem.

gram

Przy pomocy nauczyciela podejmuje próbę wykonania zadania. Popełnia liczne błędy. Wymaga licznych wskazówek  i pomocy nauczyciela przy wykonywaniu zadania

 

3

Ort.

 Poprawność ortograficzna pisanego tekstu wynosi 51% do 75%. Nie potrafi w pełni wykorzystać poznanych zasad pisowni.. Przy przepisywaniu i pisaniu   z pamięci popełnia błędy.

     

gram

Popełnia błędy, ukierunkowany nie potrafi ich samodzielnie skorygować.

4

Ort.

Poprawność ortograficzna pisanego tekstu wynosi 76% do 95%. Przepisuje pod kierunkiem nauczyciela wyrazy, zdania i krótkie teksty. Pisze z  pamięci wyrazy i krótkie zdania zgodnie z zasadą fonetyczną (jak mówisz tak piszesz).

gram

Popełnia nieliczne błędy, ukierunkowany potrafi je samodzielnie skorygować.

5

Ort.

Poprawność ortograficzna pisanego tekstu wynosi 96% do 99%.Przepisuje poprawnie wyrazy, zdania, krótkie teksty. Pisze poprawnie z pamięci wyrazy i krótkie zdania. Zna i stosuje poznane zasady ortograficzne.

gram

Poprawnie i samodzielnie wykonuje zadanie..

 

6

Ort

Poprawność ortograficzna pisanego tekstu wynosi 100%.

Bezbłędnie przepisuje, pisze z pamięci i ze słuchu.

gram

Samodzielnie i poprawnie wykonuje zadanie.

WYPOWIEDZI USTNE

1

Na pytania nauczyciela odpowiada niechętnie, zwykle jednym wyrazem. Operuje bardzo ubogim zasobem słownictwa.

2

Wypowiada się niechętnie i  nie zawsze poprawnie pod względem gramatycznym i stylistycznym. Najczęściej na pytania nauczyciela odpowiada wyrazem lub krótkim zdaniem. Do konstruowania wypowiedzi wymaga pytań naprowadzających  oraz pomocy w poprawnym budowaniu zdań.

3

Częściej odpowiada pojedynczymi wyrazami na pytania niż prostymi zdaniami. Chętnie uczestniczy w rozmowie z nauczycielem i kolegami.

4

Wypowiada się pojedynczymi zdaniami na tematy bliskie. Trafnie, poprawnie zbudowanym zdaniem odpowiada na pytania nauczyciela.

5

Wypowiada się swobodnie na tematy bliskie. Wypowiedzi są logiczne, poprawnie pod względem gramatycznym i składniowym zbudowane.

6

Wypowiada się pełnymi zdaniami na różne tematy. Posiada bogaty zasób słownictwa. W wypowiedziach dokonuje oceny i porównań. Potrafi uzasadnić swoje argumenty.

WYGŁASZANIE TEKSTÓW Z PAMIĘCI

1

Nie opanował tekstu na pamięć. Nie potrafi wygłosić tekstu z pamięci.

2

Popełnia liczne błędy w wygłaszaniu prostego tekstu. Potrafi wykorzystać podpowiedź nauczyciela.

3

Wygłasza z pamięci cały tekst. Popełnia nieliczne błędy. Deklamuje w rytmie sylabowym. Nie stosuje elementów recytacji.

4

Raczej poprawnie wygłasza cały tekst. Zdarzają mu się drobne pomyłki, czy potknięcia. Próbuje zmieniać intonacje. Zwraca uwagę na znaki przestankowe.

5

Wygłasza z pamięci fragmenty prozy z zastosowaniem zmiany tonacji głosu, tempa i pauz.

6

Wygłasza z pamięci wiersz i prozę. Poszukuje własnej interpretacji tekstu.

 

TECHNIKA CZYTANIA I CZYTANIE ZE ZROZUMIENIEM

 

UWAGA:

Cechy czytania:

Poprawne uczeń prawidłowo odczytuje wyrazy tj. zgodnie z ich brzmieniem, a także poprawnie wymawia głoski. Nie opuszcza liter, sylab, wyrazów, nie przestawia.

Płynne uczeń czyta tekst chociaż wolno, ale całymi wyrazami, nie zatrzymuje się zbyt długo nad poszczególnymi wyrazami lub ich częściami, nie bierze „oddechu” w połowie wyrazu. Czytanie płynne choć może być powolne, ale zapewnia równomierność czytania. 

Biegłe Polega na indywidualnym, świadomym stosowaniu właściwego tempa, na płynnym i poprawnym odczytywaniu wyrazów, na zachowaniu właściwych akcentów logicznych w zdaniu, zgodnie ze znakami przestankowymi oraz tych akcentów, które podkreślają ważne dla zrozumienia sensu wyrazy. Warunkiem czytania biegłego jest jednoczesne rozumienie tekstu.

Wyraziste Polega na zachowaniu pauz gramatycznych, logicznych i psychologicznych, na zachowaniu właściwej intonacji, zastosowaniu odpowiedniego tempa itp. Czytanie to ma wydobyć walory uczuciowe tekstu.

Pauzy gramatyczne to umiejętność właściwego zachowania znaków przestankowych przy czytaniu. Psychologiczne to umiejętność oddzielenia pod względem nastroju różnych partii czytanego tekstu.

1

Odczytuje pojedyncze litery. Ma problemy z dokonaniem syntezy nawet prostych wyrazów. Myli litery o podobnym

wyglądzie. Ma trudności w zestawieniu dźwięku w całość. (Ciągłe literowanie utrudnia  zrozumienie treści.)

2

Czyta bardzo wolno metodą głoskową, czasami sylabami.  Dokonuje analizy bez syntezy trudniejszych wyrazów. Czyta proste wyrazy. Liczne błędy w czytaniu, zmiany liter, opuszczenia. (Nie rozumie sensu odczytywanych wyrazów i

zdań).

3

Czyta poprawnie, wolno dokonując syntezy wyrazów. Nowy tekst czyta głoskami lub  sylabami. (Koncentracja na technicznej stronie czytania utrudnia rozumienie tekstu).

4

Czyta poprawnie i płynnie w tempie odpowiadającym możliwościom dziecka. (Rozumie  czytany głośno tekst. Trudności występują przy tekstach zawierających nowe trudne wyrazy.)

5

Opracowany tekst czyta poprawnie, płynnie i biegle. (Rozumie tekst po jednorazowym  głośnym odczytaniu.)

6

Czyta poprawnie, płynnie i biegle teksty pisane i drukowane znane i nowo poznane. Opracowany tekst czyta wyraziście. (W pełni rozumie czytany tekst).

 

CZYTANIE ZE ZROZUMIENIEM

1

Nie potrafi czytać po cichu ze zrozumieniem wyrazów, zdań  i krótkich tekstów. W  zadaniach sprawdzających popełnia bardzo dużo błędów. Wymaga indywidualnych  ćwiczeń.

2

Ma poważne problemy w czytaniu ze zrozumieniem trudniejszych wyrazów, zdań, fragmentów tekstu. W zadaniach sprawdzających popełnia dużo błędów. Konieczne dodatkowe ćwiczenia.

3

Ma trudności w czytaniu ze zrozumieniem wyrazów, zdań, krótkich tekstów informacyjnych. Rozumie tylko niektóre pojęcia, zdania, fragmenty tekstów.

4

Dobrze czyta i rozumie wyrazy, zdania i krótkie teksty. Popełnia nieliczne błędy w  zadaniach sprawdzających, co

może być wynikiem trudności w rozpoznawaniu liter,

dwuznaków, zmiękczeń lub rozróżnianiu pojęć.

5

Bardzo dobrze czyta po cichu wyrazy, zdania i krótkie teksty. Rozumie ich treść. Rozwiązywanie zadań sprawdzających nie sprawia większych trudności. Wyróżnia wydarzenia i ustala ich kolejność.

6

Wzorowo czyta po cichu wyrazy, zdania, krótkie teksty. Rozpoznaje wszystkie litery, dwuznaki, zmiękczenia. Rozumie pojęcia. Bezbłędnie rozwiązuje zadania. Ustala

kolejność zdarzeń i wiąże treść czytanych tekstów z ilustracjami.

 

         LICZENIE

1

Przelicza na konkretach do 10. Nie rozumie pojęcia liczby. Wykonuje niepoprawnie działania matematyczne

(Liczy błędnie w opracowywanym zakresie nawet przy pomocy liczmanów).

2

Liczy na konkretach w wolnym tempie z niewielką pomocą nauczyciela. Popełnia błędy.

3

Licząc samodzielnie w opracowywanym zakresie  popełnia  błędy.

4

Poprawnie liczy w opracowywanym zakresie.

5

Liczy biegle w opracowywanym zakresie.

 

6

Liczy biegle powyżej opracowywanego zakresu

 

ZADANIA Z TREŚCIĄ

1

Nie rozwiązuje zadań nawet przy wydatnej pomocy nauczyciela. Nie rozumie zależności występujących w najprostszych zadaniach tekstowych.

 

2

Proste zadania rozwiązuje tylko z wydatną pomocą nauczyciela. Ma trudności ze zrozumieniem zależności występujących w treści zadania.

3

Miewa trudności ze zrozumieniem zależności występujących w treści zadania. Rozwiązuje zadania tekstowe pod kierunkiem nauczyciela.

4

Układa i rozwiązuje złożone zadania tekstowe pod kierunkiem nauczyciela.

5

Samodzielnie układa i rozwiązuje zadania złożone, przekształca je wg. schematu.

6

Rozwiązuje zadania o wyższym stopniu trudności

WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI PRAKTYCZNE

1

Nie potrafi wykazać się zdobytą wiedzą w ćwiczeniach praktycznych.

2

Stosując zdobytą wiedzę popełnia liczne błędy w ćwiczeniach praktycznych.

3

Stosując zdobytą wiedzę popełnia nieliczne błędy w ćwiczeniach praktycznych.

4

Stosując zdobytą wiedzę sporadycznie popełnia błędy w ćwiczeniach praktycznych.

5

Bezbłędnie stosuje zdobytą wiedzę w rozwiązywaniu ćwiczeń praktycznych

6

Biegle posługuje się zdobytą wiedzą w rozwiązywaniu ćwiczeń praktycznych. Proponuje własne rozwiązania.

WIEDZA I UMKEJĘTNOSCI SRODOWISKOWO – PRZYRODNICZE

1

Posiada nikłą wiedzę o środowisku.

2

Posiada powierzchowną i wycinkową wiedzę o środowisku

3

Posiada ogólna orientację w otaczającym środowisku, którą wykazuje się w małym zakresie

 

4

Posiada podstawową wiedzę z  zakresu środowiska społeczno-przyrodniczego, dostrzega zależności, przyczyny i skutki

5

Potrafi zastosować wiedzę  z  zakresu środowiska społeczno-przyrodniczego przy wykonywaniu różnych zadań.

6

Biegle posługuje się zdobytą wiedzą ze zakresu środowiska społeczno-przyrodniczego. Samodzielnie i twórczo rozwija swoje zainteresowania. Osiąga sukcesy

UMIEJĘTNOSCI ARTYSTYCZNO – TECHNICZNE

 

UWAGA:

Podstawą do oceny powinien być:

- postęp w zdobywaniu umiejętności

- inicjatywa i pomysłowość

- zainteresowanie wykonywaną pracą

- włożony wysiłek

- sprawność działania

- umiejętność organizowania pracy

1

Uczeń nie podejmuje prób wykonania pracy plastyczno-technicznej.

2

Podejmuje działanie. Praca schematyczna, uboga, niestaranna.

3

Potrafi wykonać pracę plastyczno-techniczną na określony temat. Praca nieestetyczna, uboga w szczegóły

4

Potrafi wykonać pracę plastyczno-techniczną na określony temat. Praca estetyczna, uboga w szczegóły, mało pomysłowa.

5

Chętnie podejmuje działalność artystyczną. Wykonuje ciekawe prace plastyczno –techniczne.

6

Wykonuje oryginalne prace plastyczne i techniczne osiągając sukcesy w konkursach artystycznych.

 

UMIEJĘTNOSCI MUZYCZNE

1

Niechętnie, zwykle biernie uczestniczy w zajęciach . Nie wykazuje się umiejętnością  śpiewania poznanych piosenek.

2

Biernie uczestniczy w zajęciach. Myli nuty.

3

Czynnie uczestniczy w zajęciach. Zbiorowo śpiewa piosenki. Próbuje wyrażać muzykę ruchem.

4

 Poprawnie śpiewa indywidualnie i zbiorowo poznane piosenki. Solmizacyjnie odczytuje nuty. Wyraża muzykę ruchem.

5

Śpiewa indywidualnie i zbiorowo poznane piosenki. Solmizacyjnie i fonogestyką odczytuje nuty. Akompaniuje do piosenek i zabaw ruchowych. Wyraża muzykę ruchem. Posiada znajomość zapisu rytmicznego w zakresie poznanych wartości (ćwierćnuta, ósemka, półnuta, pauza ćwierćnutowa, półnuta z kropką, cała nuta, pauza półnutowa). Umie zapisać na pięciolinii poznane dźwięki. Tworzy muzyczne ilustracje do opowiadań i wierszy.. Chętnie słucha prostych utworów muzycznych, zauważa podstawowe cechy (nastrój, budowę, charakter). Twórczo przekształca materiał muzyczny.

6

Chętnie śpiewa indywidualnie i zbiorowo poznane piosenki. Posiada szczególne walory głosowe. Gra na instrumencie. Osiąga sukcesy w konkursach muzycznych. Rozpoznaje i omawia utwory muzyczne.

 

ZAJĘCIA RUCHOWE

1

Przejawia negatywną postawę na zajęciach motorycznych.

2

Mało sprawny fizycznie, nie wykazuje właściwej postawy i zaangażowania na zajęciach motorycznych.

3

Sprawny (-a) ruchowo. Nie zawsze wykazuje właściwą postawę na zajęciach motorycznych.

4

Wykonuje prawidłowo podstawowe ćwiczenia fizyczne. Wykazuje właściwą postawę na zajęciach motorycznych.

5

Sprawny (-a) ruchowo. Wykazuje właściwą postawę oraz właściwe zaangażowanie na zajęciach motorycznych.

6

Wykazuje zwiększone umiejętności i sprawności fizyczne

 

ZACHOWANIE

 

 

Każdy uczeń za poprawne zachowanie otrzymuje umowny znaczek:

·        Czerwony – uczeń jest przygotowany do zajęć, nie sprawia kłopotów wychowawczych, uważnie słucha i wykonuje polecenia nauczyciela, zgodnie współdziała z rówieśnikami.

·        Czarny – uczeń nie dostosowuje się do zasad panujących w szkole, jest nieprzygotowany na zajęcia, przeszkadza, nie wykonuje poleceń nauczyciela.