KRYTERIA WYMOGÓW DLA KLASY III

W SYSTEMIE PUNKTOWYM

UMIEJĘTNOŚCI

PKT.

POZIOMY WYMAGAŃ

 

SŁUCHANIE

1

Nie słucha, nie potrafi powtórzyć za nauczycielem.

 

2

Potrafi powtórzyć za nauczycielem.

 

3

Rozumie ogólny sens wypowiedzi. Potrafi wyróżnić proste informacje z tekstu słuchanego.

     

4

Słuchając potrafi wydobyć i zrozumieć kluczowe informacje w słuchanym tekście.

 

5

Uważnie słucha, rozumie pełny sens tekstu i wypełnia prawidłowo polecenia.

 

6

Potrafi wyciągać wnioski po wysłuchaniu wypowiedzi ustnej.

 

 

TECHNIKA PISANIA

 

UWAGA:

Pismo dziecka można ocenić wg następujących podstawowych kryteriów: czytelność (umożliwia poprawne rozpoznanie danej litery),

pisemność (właściwe łączenie danej litery z innymi literami czy zespołami liter), estetykę.

 

1

Graficzna strona pisma budzi poważne zastrzeżenia. Pismo niestaranne, wychodzące poza liniaturę, trudne do odczytania, brak łączeń. Nieprawidłowe rozmieszczenie tekstu.

     

2

Pismo niestaranne, wychodzące poza liniaturę, litery o różnej wielkości. Nieprawidłowo rozmieszcza tekst na stronicy.

  

3

Pismo niestaranne mieszczące się w liniaturze. Uczeń  zachowuje kształt i proporcje liter. Brak łączeń.  Ma problemy z prawidłowym rozmieszczeniem tekstu.

     

4

Pisząc mieści się w liniaturze, zachowuje właściwy kształt i proporcje liter, które nie zawsze stawia pod jednym katem nachylenia. Pismo nie zawsze staranne. Prawidłowo rozmieszcza tekst.

 

5

Pisząc mieści się w liniaturze, zachowuje właściwy kształt i proporcje liter. Właściwie je łączy. Pismo staranne, estetyczne. Prawidłowo rozmieszcza tekst.

 

6

 Zachowuje właściwy kształt, proporcję, łączenia i pochyłości liter. Pisze płynnie. Graficzna strona pisma nie budzi zastrzeżeń. Potrafi pisać na każdym formacie. Pismo artystyczne.

     

 

WYPOWIEDZI  PISEMNE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

Podejmuje wyzwanie, nie wykonuje zadania. Buduje zdania chaotycznie bez logicznego związku. Nie umie samodzielnie zaobserwować istotnych cech. Wymaga pomocy nauczyciela.

 

2

Redaguje krótkie ( 2-3 wyrazowe) chaotyczne zdania. Popełnia błędy gramatyczne, logiczne. i stylistyczne. Wymaga dużej pomocy nauczyciela, szczegółowego ukierunkowania, pytań pomocniczych.  Występują powtórzenia.

 

3

Samodzielnie układa  krótkie, proste zdania (zbudowane z 2 – 5 wyrazów) z wykorzystaniem podanego słownictwa. W wypowiedziach pisemnych nie zachowuje logicznego ciągu zdarzeń. Popełnia błędy. Występują powtórzenia.

 

4

Potrafi zredagować i napisać krótką wypowiedź użytkową, np. ogłoszenie, list, zaproszenie na podstawie wzoru, planu i zebranego słownictwa. Na bazie schematu i planu zredaguje opis przedmiotu. Popełnia drobne błędy stylistyczne i gramatyczne.

 

5

Samodzielnie redaguje i poprawnie zapisuje krótkie wypowiedzi użytkowe, np. list,  zaproszenie i ogłoszenie. Poprawnie opisuje w formie uporządkowanej przedmiot na podstawie bezpośredniej obserwacji. Samodzielnie zredaguje krótkie opowiadanie.

 

6

Posiada zdolności literackie. Samodzielnie układa, wierszyki, rymowanki, opowiadania twórcze. 

     

 

WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI ORTOGRAFICZNO- GRAMATYCZNE

1

Ort.

Poprawność ortograficzna pisanego tekstu jest poniżej 30% Poprawność ortograficzna  budzi poważne zastrzeżenia.

 

gram

Wymaga stałej pomocy nauczyciela, samodzielnie nie podejmuje próby wykonania zadania.

     

2

Ort.

Poprawność ortograficzna pisanego tekstu wynosi 31% do 50%. Przy pisaniu z pamięci i ze słuchu popełnia liczne błędy ortograficzne

gram

Popełnia liczne błędy. Wymaga licznych wskazówek przy wykonywaniu zadania.

3

Ort.

 Poprawność ortograficzna pisanego tekstu wynosi 51% do 75% Popełnia błędy w pisowni uprzednio opracowanych wyrazów z trudnościami ortograficznymi.

     

gram

Popełnia błędy, ukierunkowany nie potrafi ich samodzielnie skorygować.

4

Ort.

Poprawność ortograficzna pisanego tekstu wynosi 76% do 95%.Pisze poprawnie z pamięci zdania i krótkie teksty. W pisowni ze słuchu popełnia błędy.

gram

Popełnia nieliczne błędy, ukierunkowany potrafi je samodzielnie skorygować.

5

Ort.

Poprawność ortograficzna pisanego tekstu wynosi 96% do 99%. Poprawnie pisze z pamięci i ze słuchu w zakresie opracowanego słownictwa. Popełnia  sporadycznie błędy.

gram

Poprawnie i samodzielnie wykonuje zadanie..

6

Ort

Poprawność ortograficzna pisanego tekstu wynosi 100%.

Bezbłędnie pisze z pamięci i ze słuchu w zakresie opracowanego słownictwa

 

gram

Biegle stosuje w praktyce zdobyte umiejętności i wiadomości

WYPOWIEDZI USTNE

1

Wypowiada się niechętnie, najczęściej pojedynczymi wyrazami. Wypowiedzi są zwykle niepoprawne pod względem gramatycznym i logicznym. Posiada ubogi zasób słownictwa. Samodzielnie nie opowie treści tekstu, filmu, czy obrazka.

2

Wypowiada się zwykle na tematy mu bliskie, najchętniej pojedynczymi wyrazami lub prostymi zdaniami, nie zawsze poprawnymi pod względem logicznym. W opowiadaniu treści filmu, tekstu , obrazka wymaga  stałej pomocy nauczyciela.

3

Wypowiedzi ustne są na ogół ubogie, przeważają  jednozdaniowe. Opowiada treść przeczytanego tekstu, treść obrazka, historyjki obrazkowej z uwzględnieniem  opracowywanego słownictwa przy pomocy nauczyciela.

4

Chętnie i poprawnie wypowiada się na bliskie tematy. Wypowiedzi są przemyślane lecz wolno budowane. Swobodnie omawia treść obrazków, czy tekstów dostrzegając powiązania przyczynowo – skutkowe.

5

Swobodnie wypowiada się na różne tematy poprawnie wyrażając swoje myśli w formie dłuższej wypowiedzi.

6

Wypowiada swoje myśli w formie rozbudowanej wypowiedzi wykazując się wiedzą i słownictwem wykraczającym poza program klasy trzeciej.. Umie zredagować wypowiedź stosowanie do sytuacji.

WYGŁASZANIE TEKSTÓW Z PAMIĘCI

1

Nie opanował tekstu na pamięć. Nie potrafi wygłosić tekstu z pamięci.

2

Popełnia liczne błędy w wygłaszaniu prostego tekstu. Potrafi wykorzystać podpowiedź nauczyciela.

3

Wygłasza z pamięci cały tekst. Popełnia nieliczne błędy. Deklamuje w rytmie sylabowym. Nie stosuje elementów recytacji.

4

Raczej poprawnie wygłasza cały tekst. Zdarzają mu się drobne pomyłki, czy potknięcia. Próbuje zmieniać intonacje. Zwraca uwagę na znaki przestankowe.

5

Wygłasza z pamięci fragmenty prozy z zastosowaniem zmiany tonacji głosu, tempa i pauz.

6

Wygłasza z pamięci wiersz i prozę. Poszukuje własnej interpretacji tekstu.

TECHNIKA CZYTANIA I CZYTANIE ZE ZROZUMIENIEM

 

UWAGA:

Cechy czytania:

Poprawne – uczeń prawidłowo odczytuje wyrazy tj. zgodnie z ich brzmieniem, a także poprawnie wymawia głoski. Nie opuszcza liter, sylab, wyrazów, nie przestawia.

Płynne – uczeń czyta tekst chociaż wolno, ale całymi wyrazami, nie zatrzymuje się zbyt długo nad poszczególnymi wyrazami lub ich częściami, nie bierze „oddechu” w połowie wyrazu. Czytanie płynne choć może być powolne, ale zapewnia równomierność czytania. 

Biegłe – Polega na indywidualnym, świadomym stosowaniu właściwego tempa, na płynnym i poprawnym odczytywaniu wyrazów, na zachowaniu właściwych akcentów logicznych w zdaniu, zgodnie ze znakami przestankowymi oraz tych akcentów, które podkreślają ważne dla zrozumienia sensu wyrazy. Warunkiem czytania biegłego jest jednoczesne rozumienie tekstu.

Wyraziste – Polega na zachowaniu pauz gramatycznych, logicznych i psychologicznych, na zachowaniu właściwej intonacji, zastosowaniu odpowiedniego tempa itp. Czytanie to ma wydobyć walory uczuciowe tekstu.

Pauzy gramatyczne to umiejętność właściwego zachowania znaków przestankowych przy czytaniu. Psychologiczne to umiejętność oddzielenia pod względem nastroju różnych partii czytanego tekstu.

1

Czyta bardzo słabo, powoli, głosując wyrazy. Nie rozumie czytanych treści. Powinien pracować nad techniką czytania. 

2

Czyta słabo, powoli, sylabizuje. W dalszym ciągu powinien (-na) doskonalić technikę czytania. Ma poważne trudności w rozumieniu czytanych treści.

3

Czyta  płynnie  teksty znane. W dalszym ciągu powinien (-na) doskonalić technikę czytania. Posiada ogólną orientację w tekście po przeczytaniu go.

4

Czyta płynnie i poprawnie teksty znane i nowo poznane. Posiada dobrą orientację w tekście po jednorazowym przeczytaniu go.

5

Czyta płynnie, poprawnie i biegle teksty znane i nowo poznane z jednoczesnym rozumieniem tekstu.

6

Czyta poprawnie, płynnie i biegle teksty pisane i drukowane znane i nowo poznane. Opracowany tekst czyta wyraziście. (W pełni rozumie czytany tekst). Samodzielnie i chętnie czyta literaturę dziecięcą i popularnonaukową.

 

CZYTANIE ZE ZROZUMIENIEM

1

Nie potrafi czytać po cichu ze zrozumieniem tekstów, druków, rozkładów jazdy, cenników, spisów treści … Niewiele zadań wykonuje bezbłędnie. Wymaga pracy indywidualnej.

2

W czasie cichego czytania ma poważne trudności w rozumieniu czytanych treści. Popełnia dużo błędów w zadaniach sprawdzających. Wymaga dodatkowych ćwiczeń w zakresie doskonalenia tej umiejętności.

3

Ma trudności w czasie cichego czytania ze zrozumieniem. Często nie rozumie pojęć. Nie zawsze dokonuje wnikliwej analizy, ma problemy z porównywaniem i wnioskowaniem, efektem czego są popełniane błędy w zadaniach.

4

Dobrze czyta ze zrozumieniem różnorodne teksty: literackie, matematyczne, encyklopedyczne, geograficzne, przyrodnicze… Czyta druki użytkowe. Rozumie większość pojęć. W zadaniach sprawdzających popełnia niewielkie błędy.

5

Bardzo dobrze czyta i rozumie informacje zawarte w różnorodnych tekstach: w tabelach, wykresach, rozkładzie jazdy, schematach, na mapie i planach. Nie ma poważniejszych trudności z analizą, porównywaniem i wnioskowaniem.

6

Wzorowo czyta ze zrozumieniem różnorodne teksty: literackie, matematyczne, przyrodnicze, plany, mapy, rozkłady jazdy, wskazania termometru… Dokonuje analizy, porównuje i wnioskuje. Rozumie pojęcia.

LICZENIE

1

Wykonuje niepoprawnie działania matematyczne

2

Licząc w opracowywanym zakresie popełnia liczne błędy.

3

Licząc w opracowywanym zakresie popełnia błędy.

4

Poprawnie liczy w opracowywanym zakresie.

5

Liczy biegle w opracowywanym zakresie.

6

Liczy biegle powyżej opracowywanego zakresu

ZADANIA Z TREŚCIĄ

1

Nie potrafi rozwiązywać  i układać prostych zadań tekstowych.

 

2

Rozwiązuje typowe zadania tekstowe pod kierunkiem i przy pomocy nauczyciela.

3

Słabo radzi sobie z rozwiązywaniem zadań tekstowych. Ma trudności w ujmowaniu zależności liczbowych występujących w zadaniach tekstowych. Nietrudne zadania tekstowe rozwiązuje z pomocą nauczyciela.

4

 Samodzielnie rozwiązuje proste, jednodziałaniowe zadania tekstowe. Układa proste zadania tekstowe do ilustracji lub działania. Przy rozwiązywaniu nietrudnych zadań złożonych wymaga ukierunkowania ze strony nauczyciela.

 

5

Rozwiązuje nietrudne, złożone zadania tekstowe z użyciem jednego lub dwu działań. Poprawnie układa proste zadania tekstowe do każdej sytuacji. Stosuje posiadaną wiedzę w rozwiązywaniu zadań, problemów w typowych sytuacjach

6

Samodzielnie układa i rozwiązuje zadania trudne i nadobowiązkowe. Interesuje się matematyką. Biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu  zadań problemowych i logicznych.

WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI PRAKTYCZNE

1

Nie potrafi wykazać się zdobytą wiedzą w ćwiczeniach praktycznych.

2

Stosując zdobytą wiedzę popełnia liczne błędy w ćwiczeniach praktycznych.

3

Stosując zdobytą wiedzę popełnia błędy w ćwiczeniach praktycznych.

4

Stosując zdobytą wiedzę sporadycznie popełnia błędy w ćwiczeniach praktycznych.

5

Bezbłędnie stosuje zdobytą wiedzę w rozwiązywaniu ćwiczeń praktycznych. Prawidłowo wykonuje obliczenia pieniężne, poprawnie pisze daty, zna znaki rzymskie od I do XII i stosuje je w praktyce

6

Biegle posługuje się zdobytą wiedzą w rozwiązywaniu ćwiczeń praktycznych typowych i nietypowych. Proponuje własne rozwiązania.

WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI ŚRODOWISKOWO – PRZYRODNICZE

1

Posiada nikłą wiedzę o środowisku.

2

Posiada powierzchowną i wycinkową wiedzę o środowisku

3

Posiada ogólna orientację w otaczającym środowisku, którą wykazuje się w małym zakresie

 

4

Posiada podstawową wiedzę z  zakresu środowiska społeczno-przyrodniczego, dostrzega zależności, przyczyny i skutki

5

Potrafi zastosować wiedzę  z  zakresu środowiska społeczno-przyrodniczego przy wykonywaniu różnych zadań.

6

Biegle posługuje się zdobytą wiedzą ze zakresu środowiska społeczno-przyrodniczego. Samodzielnie i twórczo rozwija swoje zainteresowania. Osiąga sukcesy

UMIEJĘTNOŚCI ARTYSTYCZNO – TECHNICZNE

 

UWAGA:

Podstawą do oceny powinien być:

- postęp w zdobywaniu umiejętności

- inicjatywa i pomysłowość

- zainteresowanie wykonywaną pracą

- włożony wysiłek

- sprawność działania

- umiejętność organizowania pracy

1

Uczeń nie podejmuje prób wykonania pracy plastyczno-technicznej.

2

Podejmuje działanie. Praca schematyczna, uboga, niestaranna.

3

Potrafi wykonać pracę plastyczno-techniczną na określony temat. Praca nieestetyczna, uboga w szczegóły

4

Potrafi wykonać pracę plastyczno-techniczną na określony temat. Praca estetyczna, uboga w szczegóły, mało pomysłowa.

5

Chętnie podejmuje działalność artystyczną. Wykonuje ciekawe prace plastyczno –techniczne.

6

Wykonuje oryginalne prace plastyczne i techniczne osiągając sukcesy w konkursach artystycznych.

 

UMIEJĘTNOSCI MUZYCZNE

1

Niechętnie, zwykle biernie uczestniczy w zajęciach . Nie wykazuje się umiejętnością  śpiewania poznanych piosenek.

2

Biernie uczestniczy w zajęciach. Myli nuty.

3

Czynnie uczestniczy w zajęciach. Zbiorowo śpiewa piosenki. Próbuje wyrażać muzykę ruchem.

4

 Poprawnie śpiewa indywidualnie i zbiorowo poznane piosenki. Solmizacyjnie odczytuje nuty. Wyraża muzykę ruchem.

5

Śpiewa indywidualnie i zbiorowo poznane piosenki. Solmizacyjnie i fonogestyką odczytuje nuty. Akompaniuje do piosenek i zabaw ruchowych. Wyraża muzykę ruchem. Posiada znajomość zapisu rytmicznego w zakresie poznanych wartości (ćwierćnuta, ósemka, półnuta, pauza ćwierćnutowa, półnuta z kropką, cała nuta, pauza półnutowa). Umie zapisać na pięciolinii poznane dźwięki. Tworzy muzyczne ilustracje do opowiadań i wierszy.. Chętnie słucha prostych utworów muzycznych, zauważa podstawowe cechy (nastrój, budowę, charakter). Twórczo przekształca materiał muzyczny.

6

Chętnie śpiewa indywidualnie i zbiorowo poznane piosenki. Posiada szczególne walory głosowe. Gra na instrumencie. Osiąga sukcesy w konkursach muzycznych. Rozpoznaje i omawia utwory muzyczne.

 

ZAJĘCIA RUCHOWE

1

Przejawia negatywną postawę na zajęciach motorycznych.

2

Mało sprawny fizycznie, nie wykazuje właściwej postawy i zaangażowania na zajęciach motorycznych.

3

Sprawny (-a) ruchowo. Nie zawsze wykazuje właściwą postawę na zajęciach motorycznych.

4

Wykonuje prawidłowo podstawowe ćwiczenia fizyczne. Wykazuje właściwą postawę na zajęciach motorycznych.

 

5

Sprawny (-a) ruchowo. Wykazuje właściwą postawę oraz właściwe zaangażowanie na zajęciach motorycznych.

6

Wykazuje zwiększone umiejętności i sprawności fizyczne

 

ZACHOWANIE

 

 

Każdy uczeń za poprawne zachowanie otrzymuje umowny znaczek :

·        Czerwony – uczeń jest przygotowany do zajęć, nie sprawia kłopotów wychowawczych, uważnie słucha i wykonuje polecenia nauczyciela, zgodnie współdziała z rówieśnikami.

·        Czarny – uczeń nie dostosowuje się do zasad panujących w szkole, jest nieprzygotowany na zajęcia, przeszkadza, nie wykonuje poleceń nauczyciela.